Algemene Voorwaarden Opslag

Algemene Voorwaarden Bewaarneming Verhuisgoederen (AVBV 2006)

ARTIKEL 1 - Definities 1
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid
ARTIKEL 3 - Vooraf verstrekken van informatie door partijen
ARTIKEL 4 - De offerte
ARTIKEL 5 - Bewaarloon
ARTIKEL 6 - De overeenkomst
ARTIKEL 7 - Adreswijziging
ARTIKEL 8 - Annuleren
ARTIKEL 9 - Opzeggen van de overeenkomst door de klant
ARTIKEL 10 - Opzeggen van de overeenkomst door de bewaarnemer
ARTIKEL 11 - Teruggave
ARTIKEL 12 - Verplichtingen van de bewaarnemer
ARTIKEL 13 - Verzekering
ARTIKEL 14 - Betaling en zekerheden
ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de bewaarnemer
ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid van de klant
ARTIKEL 17 - Schademelding
ARTIKEL 18 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid
ARTIKEL 19 - Klachten
ARTIKEL 20 - Geschillenregeling
ARTIKEL 21 - Nakomingsgarantie
ARTIKEL 22 - Toepasselijk recht
ARTIKEL 23 - Wijzigingen
ARTIKEL 24 - Citeertitel
Deze algemene voorwaarden van de Organisatie voor Erkende Verhuizers zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumenten bond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 april 2006.

ARTIKEL 1 - Definities In deze voorwaarden wordt verstaan onder: a. klant: de bewaargever, degene die verhuisgoederen in bewaring geeft; b. bewaarnemer: de door de Organisatie voor Erkende Verhuizers erkende opdrachtnemer die beroepsmatig verhuisgoederen in bewaring neemt. c. bewaarnemingovereenkomst: de overeenkomst waarin de bewaarnemer zich tegenover de klant verbindt de verhuisgoederen die de klant hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven; d. verhuisgoederen: zaken die zich in een, al dan niet, overdekte ruimte bevinden en die tot de stoffering, meubilering of inrichting van die ruimte bestemd zijn en als zodanig reeds zijn gebruikt; e. bewaarplaats: een schone en droge ruimte die geschikt is om er verhuisgoederen te bewaren; f. inventarislijst: een door de klant en de bewaarnemer ondertekende lijst, waarop de in bewaring gegeven verhuisgoederen en de zichtbare gebreken daaraan zijn vermeld.

ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op een overeenkomst tot bewaarneming van verhuisgoederen. Partijen kunnen overeenkomen deze voorwaarden te laten gelden voor bij de verhuisgoederen behorende zaken, zoals auto’s, motorfietsen, boten en caravans. Indien in verband met de opslag c.q. bewaarneming van de verhuisgoederen een verhuizing plaatsvindt, dan zijn op de verhuizing van toepassing de Algemene Voorwaarden voor Verhuizingen 2006.

ARTIKEL 3 - Vooraf verstrekken van informatie door partijen 1. De bewaarnemer wijst de klant erop dat de klant kennis moet geven van zaken onder de in bewaring te geven verhuisgoederen die kennelijk gevaar op kunnen leveren voor de goederen die in de bergplaats worden bewaard, van zaken die een bijzondere zorg behoeven en van de aanwe- zigheid van voorwerpen van bijzondere waarde (waardevolle papieren, voorwerpen van edelmetaal of geldswaardige papieren) zoals genoemd in artikel 15 lid 3i van deze voorwaarden. 2. De bewaarnemer heeft het recht goederen die voor zijn bergplaats ongeschikt zijn te weigeren. In ieder geval worden niet in bewaring genomen: aan bederf onderhevige goederen, levensmiddelen, brandstoffen, ontplofbare stoffen, wapens, drugs en overige verboden middelen. 3. De bewaarnemer draagt er zorg voor, dat van elke bewaarneming bij het sluiten van de bewaarnemingovereenkomst een inventarislijst zal worden opgemaakt, die als bijlage deel uitmaakt van de bewaarnemingovereenkomst. Op de inventarislijst dient zomogelijk de door de klant opgegeven waarde van één of meerdere in bewaring gegeven zaken te worden aangegeven. 4. De bewaarnemer kan van de klant overlegging van een geldig legitimatiebewijs verlangen (paspoort of identiteitskaart).

ARTIKEL 4 - De offerte 1. De offerte voor het in bewaring nemen van verhuisgoederen wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht. 2. In de offerte worden in ieder geval vermeld: a. de begindatum en zo mogelijk de einddatum van de bewaarneming of als dat niet mogelijk is de aanduiding van onbepaalde duur; b. het bewaarloon, de betalingswijze en de betaaltermijn; c. de kosten verbonden aan het in ontvangst nemen en weer teruggeven van de verhuisgoederen (in- en uitslagkosten); d. welke zorgmaatregelen de bewaarnemer zal treffen en de kosten van die maatregelen; e. dat op de te verrichten werkzaamheden de Algemene Voorwaarden Bewaarneming Verhuisgoederen van toepassing zijn. Een exemplaar van deze algemene voorwaarden (AVBV 2006) wordt met de offerte meegezonden of wordt uiterlijk bij het sluiten van de bewaarnemingovereen- komst aan de klant verstrekt. 3. De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende dertig dagen na offertedatum.
Algemene Voorwaarden Bewaarneming Verhuisgoederen (AVBV 2006)

ARTIKEL 5 - Bewaarloon 1. Het bewaarloon, zijnde de prijs voor de bewaarneming, wordt bepaald aan de hand van het volume, gewicht of ruimtebeslag van de in bewaring te nemen verhuisgoederen, de zorg die volgens de bewaarnemingovereenkomst aan deze goederen moet worden besteed en de periode waarop de bewaarneming betrekking heeft. 2. Tenzij schriftelijk of elektronisch anders overeengekomen maken de volgende kosten geen deel uit van het bewaarloon en worden afzonderlijk aan de klant in rekening gebracht: a. kosten die bij het afsluiten van de overeenkomst niet voorzienbaar waren maar die de bewaarnemer niettemin moet maken in verband met de overeengekomen zorg voor de in bewaring gegeven goederen of die hij moet maken om aan zijn zorgplicht te kunnen voldoen; slechts voorzover de oorzaak in de verhuisgoederen van de klant is gelegen. De bewaarnemer stelt de klant als dit mogelijk is vooraf op de hoogte van de te nemen maatregelen en de kosten; b. kosten verbonden aan het in ontvangst nemen en weer afgeven van de verhuisgoederen (in- en uitslagkosten). c. de premies en vergoedingen voor de verzekeringen zoals bedoeld in artikel 13. 3. Indien er geen bewaarloon is overeengekomen, heeft de Erkende Verhuizer recht op een bewaarloon vast te stellen naar redelijkheid en billijkheid. 4. Bij langdurige bewaarneming wordt het bewaarloon jaarlijks aangepast. De eerste aanpassing van het bewaarloon kan een jaar na datum van in bewaring nemen plaats vinden, tenzij daarvan wordt afgeweken bij overeenkomst.

ARTIKEL 6 - De overeenkomst De overeenkomst komt tot stand: – zodra de klant schriftelijk of elektronisch heeft laten weten de offerte van de Erkende Verhuizer te accepteren; – indien geen offerte is uitgebracht, op het moment dat de overeenkomst door beide partijen is ondertekend; – zodra de klant daadwerkelijk verhuisgoederen aan de Erkende Verhuizer ter bewaarneming ter beschikking stelt.
ARTIKEL 7 - Adreswijziging 1. De klant is verplicht de bewaarnemer zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te brengen van wijzigingen van zijn adres. 2. De bewaarnemer kan volstaan met het doen van alle mededelingen aan de klant, waartoe hij uit hoofde van de bewaarneming overeenkomst is gehouden, aan het hem laatst bekende adres. 3. Bij afwezigheid van de klant van tenminste twee maanden dient de klant dit schriftelijk of elektronisch aan de bewaarnemer te melden en een contactpersoon of gemachtigde aan te wijzen. 4. De bewaarnemer is niet aansprakelijk voor de schade die de klant lijdt, doordat de klant zelf niet aan de in dit artikel opgenomen verplichtingen van de klant heeft voldaan.

ARTIKEL 8 - Annuleren De klant mag de overeenkomst annuleren. Hij is de bewaarnemer daarvoor een schadevergoeding verschuldigd van ten hoogste het bewaarloon van een maand, tenzij de bewaarnemer aantoont dat de door de annulering geleden schade aanzienlijk meer dan het bewaarloon van een maand bedraagt.

ARTIKEL 9 - Opzeggen van de overeenkomst door de klant 1. De klant kan een bewaarnemingovereenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. 2. De bewaarnemer is verplicht de in bewaring gegeven verhuisgoederen terug te geven voor het verstrijken van de opzegtermijn tegen betaling van nog niet voldaan bewaarloon, alsmede van eventuele ten laste van de klant komende kosten. De teruggave vindt zo veel mogelijk plaats op het door de klant gewenste tijdstip. 3. Na het verstrijken van de opzegtermijn liggen de in bewaring gegeven verhuisgoederen bij de bewaarnemer voor rekening en risico van de klant met dien verstande, dat de verplichting tot het betalen van bewaarloon blijft doorlopen tot het moment waarop de verhuisgoederen aan de klant zijn teruggegeven dan wel deze door de bewaarnemer zijn verkocht of vernietigd.

ARTIKEL 10 - Opzeggen van de overeenkomst door de bewaarnemer 1. De bewaarnemer kan een bewaarnemingovereenkomst tussentijds opzeggen bij bedrijfsbeëindiging en indien voortzetting van de overeenkomst in redelijkheid niet van hem kan worden verlangd. Hij dient het opzeggen schriftelijk of elektronisch aan de klant te berichten en een opzegtermijn van twee maanden in acht te nemen. 2. De klant is verplicht de in bewaring gegeven verhuisgoederen terug te nemen voor het verstrijken van de opzegtermijn tegen betaling van nog niet voldaan bewaarloon, alsmede van eventuele ten laste van de klant komende kosten. De teruggave vindt zo veel mogelijk plaats op het door de klant gewenste tijdstip. 3. Na het verstrijken van de opzegtermijn liggen de in bewaring gegeven verhuisgoederen bij de bewaarnemer voor rekening en risico van de klant met dien verstande, dat de verplichting tot het betalen van bewaarloon blijft doorlopen voor de duur van de (vervangende) bewaarneming of tot het moment waarop de verhuisgoederen aan de klant zijn teruggegeven dan wel deze door de bewaarnemer zijn verkocht of vernietigd. 4. In geval van bedrijfsbeëindiging geldt dat de bewaarnemer vervangende bewaarneming dient te regelen als de klant in redelijkheid niet in staat is om met een andere bewaarnemer een overeenkomst aan te gaan. Deze verplichting geldt niet bij nalatigheid aan de zijde van de klant.

ARTIKEL 11 - Teruggave 1. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven op het adres van de bewaarplaats, tenzij anders wordt overeengekomen. 2. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven aan de klant met inachtneming van artikel 14 lid 2. Als dit niet mogelijk is worden zij overhandigd aan degene die daartoe door de klant schriftelijk of elektronisch is gemachtigd. Als er geen gemachtigde is worden zij overhandigd aan degene die uit anderen hoofde dan de bewaarnemingovereenkomst recht heeft op teruggave daarvan, tenzij daarop beslag is gelegd en uit de vervolging van dit beslag een verplichting tot afgifte aan de beslaglegger voortvloeit. 3. Bij tussentijdse teruggave van een deel van de in bewaring genomen verhuisgoederen, dient een door de bewaarnemer en de klant te onder- tekenen lijst te worden opgesteld, waarop de teruggegeven goederen vermeld staan. De bewaarnemer kan van de klant een zekerheidsstelling verlangen voor de voldoening van het bewaarloon, wanneer de waarde van de nog niet terug gegeven goederen daartoe aanleiding geeft of overigens, wanneer hij gegronde redenen heeft te twijfelen aan tijdige betaling van het bewaarloon in de toekomst. 4. De bewaarnemingovereenkomst eindigt door het overlijden van de klant, wanneer de klant onder curatele wordt gesteld, aan hem/haar surseance van betaling is verleend dan wel hij/zij in staat van faillissement komt te verkeren. Het bewaarloon is alsdan verschuldigd tot en met de maand volgende op de maand waarin betreffende gebeurtenis plaatsvond. De erfgenamen c.q. de curator of de bewindvoerder is/zijn verplicht de verhuisgoederen terug te nemen voor het einde van de periode waarover bewaarloon moet worden betaald. De artikelen 9 en 14 zijn van overeenkomstige toepassing.

ARTIKEL 12 - Verplichtingen van de bewaarnemer 1. De bewaarnemer verplicht zich verhuisgoederen te bewaren en terug te geven, waarbij hij is gehouden de verhuisgoederen terug te geven in de staat waarin hij ze heeft ontvangen. Bij de bewaring moet de bewaarnemer de zorg van een goed bewaarder in acht nemen. 2. De bewaarnemer is verplicht de klant gedurende de bewaarneming toegang te verschaffen tot de in bewaring genomen verhuisgoederen tegen vergoeding van de daaraan verbonden extra door de bewaarnemer te maken kosten en mits daaromtrent vooraf met de bewaarnemer een afspraak is gemaakt. ARTIKEL 13 - Verzekering 1. De bewaarnemer is verplicht verzekerd te zijn tegen zijn aansprakelijkheidsrisico’s uit hoofde van de wet en deze voorwaarden. 2. De bewaarnemer wijst de klant erop dat, teneinde verzekerd te zijn tegen risico’s waarvoor de bewaarnemer niet aansprakelijk is: a. de klant een tijdelijke opslagverzekering voor verhuisgoederen voor de bewaarnemingperiode dient af te sluiten, dan wel b. de klant zijn eigen inboedelverzekering gedurende de bewaarneming dient over te schrijven naar het adres van de bergplaats.

ARTIKEL 14 - Betaling en zekerheden 1. Het bewaarloon en eventuele andere uit de overeenkomst voortvloeiende kosten moeten steeds per, door de klant en de bewaarnemer, overeen- gekomen periode worden betaald. 2. Alle kosten die de klant verschuldigd is aan de bewaarnemer moeten voor teruggave van de verhuisgoederen zijn voldaan. De bewaarnemer heeft het recht van terughouding op de in bewaring genomen verhuisgoederen totdat de klant aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan ter zake van de gesloten bewaarnemingovereenkomst of een voorafgaande, tussen dezelfde partijen gesloten verhuisovereenkomst. 3. De klant is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De bewaarnemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid binnen zeven dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de bewaarnemer gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum en alle door hem in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke incassokosten. De bewaarnemer stuurt de betalingsherinnering aan- getekend aan de klant naar het hem laatst bekende adres. 4. Als de betalingsachterstand van de klant meer dan drie maanden bedraagt, gerekend vanaf de oorspronkelijke betalingsdatum, of zodra de betalingsachterstand de dagwaarde van de in bewaring genomen verhuisgoederen inclusief kosten van verkoop of ruiming overtreft, verkrijgt de bewaarnemer het recht de overeenkomst op te zeggen en tot openbare verkoop (pandrecht) van de verhuisgoederen over te gaan: a. als hij de klant, via een aangetekend schrijven gesommeerd heeft alsnog te betalen en b. als hij de klant bij deurwaardersexploot nogmaals heeft gemaand de verschuldigde kosten te voldoen. In het exploot dient vermeld te worden dat de bewaarnemer tot openbare verkoop zal overgaan als de genoemde termijn is verstreken. De openbare verkoop mag worden ver- vangen door een onderhandse verkoop, indien de te verwachten kosten van openbare verkoop meer zullen gaan bedragen dan de geschatte opbrengst van de verhuisgoederen. 5. De bewaarnemer is verplicht de opbrengst van de verkochte verhuisgoederen, onder aftrek van de op grond van de overeenkomst verschuldigde kosten, de vanwege de betalingsachterstand verschuldigde kosten en de in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke incassokosten, aan de klant ter hand te stellen.

ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de bewaarnemer 1. Bij het niet nakomen van de op hem rustende verplichtingen is de bewaarnemer aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade, tenzij het niet nakomen is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig bewaarnemer niet heeft kunnen vermijden en voor zover zulk een bewaar- nemer de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen. 2. De bewaarnemer kan zich niet van zijn aansprakelijkheid ontheffen met een beroep op: a. de gebrekkigheid van de bewaarplaats; b. de gebrekkigheid van het materiaal dat hij gebruikt; c. enig door toedoen van derden, wier handelingen niet voor risico van de klant komen, aan de verhuisgoederen aangerichte schade. 3. De bewaarnemer is, mits hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan en behoudens tegenbewijs, niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van bijzondere risico’s verbonden aan een of meer van de volgende omstandigheden: a. schade aan of verlies van de in bewaring genomen verhuisgoederen indien de schade of het verlies voortkomt uit eigen gebrek of eigen bederf van deze verhuisgoederen; b. schade aan zaken die niet door de bewaarnemer of zijn personeel zijn ingepakt, verpakt of uitgepakt en die niet te wijten is aan handelingen van de bewaarnemer of zijn personeel; c. schade veroorzaakt door het uitlopen van vloeibare stoffen uit lampen, flessen, vaten en dergelijke; d. schade aan elektrische, elektronische en mechanische apparatuur, uurwerken, barometers voor zover de schade uitsluitend samenhangt met de aard of de staat van de betrokken zaak; e. het aflopen van de foelie van spiegels of de beschadiging daarvan; f. schade aan de verhuisgoederen zoals door mot, houtworm of roest mits de overeengekomen zorgmaatregelen zijn uitgevoerd; g. schade die voortvloeit uit de aard van de in bewaring genomen zaken zelf, zoals bijvoorbeeld vers gepolitoerde of geschilderde meubelen, het loslaten van gips van geschilderde of vergulde spiegel- of schilderijlijsten, het loslaten van lijm van stukken van meubelen, het inwerken van de atmosfeer op pasteltekeningen, het ontstemmen van piano’s, het achteruitgaan van de kwaliteit van informatiedragers zoals audio- en videobanden en dergelijke, mits de overeengekomen zorgmaatregelen zijn uitgevoerd; h. schade als gevolg van het verloren gaan van sleutels van meubelen, tenzij deze aan de bewaarnemer of zijn personeel werden overhandigd en hiervan blijkt uit de inventarislijst; i. schade als gevolg van het verloren gaan van zaken zoals bankpapier, munten en penningen, geldswaardig papier, edele metalen, edelgesteente, sieraden, documenten en verzamelingen als niet uit de inventarislijst of een ander door de klant en de bewaarnemer ondertekend document blijkt dat deze zaken daadwerkelijk in bewaring zijn gegeven. 4. Wanneer de bewaarnemer bewijst dat, gelet op de omstandigheden van het geval, het niet nakomen van de op hem uit hoofde van de in artikel 12 rustende verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van een of meer der hierboven in lid 3 genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegenbewijs.

ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid van de klant 1. De klant moet de schade die de bewaarnemer heeft geleden als gevolg van door de klant in bewaring gegeven verhuisgoederen vergoeden, alsmede alle noodzakelijk gemaakte kosten van eventuele ontruiming, verkoop, betekening van deurwaarders exploten, en dergelijke. 2. Indien de klant zijn verplichting niet is nagekomen als bedoeld in artikel 7, komen eventuele kosten die daarvan het gevolg zouden zijn ten laste van de klant.

ARTIKEL 17 - Schademelding 1. Direct waarneembare schade dient bij of dadelijk na de teruggave aan de bewaarnemer te worden gemeld, bij gebreke waarvan de bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen zonder direct waarneembare schade te hebben teruggegeven. 2. Niet-direct waarneembare schade dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen veertien dagen na de teruggave aan de bewaarnemer te worden gemeld, bij gebreke waarvan de bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen zonder niet-direct waarneembare schade te hebben teruggeven. 3. Dadelijk na teruggave kan de klant op verzoek uitstel worden verleend van de in lid 1 en 2 vermelde termijnen. Eventuele schade dient alsdan vóór het verstrijken van de uitsteltermijn te worden gemeld. 4. De schadeaangifte dient schriftelijk of elektronisch te gebeuren.

ARTIKEL 18 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid 1. Voor zover de bewaarnemer aansprakelijk is wegens het niet nakomen van zijn verplichtingen zoals genoemd in artikel 12 heeft de klant recht op een vergoeding welke als volgt is samengesteld: a. bij totaal verlies of vermissing een vergoeding gelijk aan de waarde die het betrokken verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip waarop en de plaats waar het had moeten worden afgeleverd, vermeerderd met eventuele kosten die direct verband houden met de schade; b. bij gedeeltelijk verlies of beschadiging een vergoeding die ter keuze van de klant bestaat uit: - een redelijk bedrag voor herstel van het beschadigde verhuisgoed; - een bedrag gelijk aan de waarde die het verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip waarop en de plaats waar het had moeten worden afgeleverd, verminderd met de restwaarde van het verhuisgoed bij de teruggave, alsmede met eventuele besparingen aan de zijde van de klant. 2. De schadevergoeding die de bewaarnemer op grond van een door hem aangegane overeenkomst tot bewaarneming van verhuisgoederen is verschuldigd wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde van die overeenkomst rustende verplichtingen, is beperkt tot het bedrag zoals vastgesteld in het Koninklijk Besluit van 11 maart 1991, ter uitvoering van artikel 8:1182 BW (€ 23.000 per inboedel). Partijen kunnen evenwel overeenkomen dat de maximale contractuele aansprakelijkheid van de bewaarnemer uit deze overeenkomst tegen vergoeding verhoogd wordt tot een nader aan te geven bedrag. 3. De mogelijkheid tot het instellen van een vordering door de klant vervalt een jaar na de datum van teruggave van de verhuisgoederen, danwel na beëindiging van de overeenkomst op grond van artikel 9 en artikel 10 van deze voorwaarden.

ARTIKEL 19 - Klachten Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de bewaarnemer tijdig nadat de klant de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten terzake verliest.

ARTIKEL 20 - Geschillenregeling 1. Geschillen tussen de klant en de bewaarnemer over de totstandkoming of de uitvoering van de bewaarnemingovereenkomst als bedoeld in artikel 1 sub c kunnen zowel door de klant als door de bewaarnemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Verhuizen, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl). 2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de klant zijn klacht eerst bij de bewaarnemer heeft inge- diend. 3. Nadat de klacht bij de bewaarnemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt. 4. Wanneer de klant een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de bewaarnemer aan deze keuze gebonden. Indien de bewaarnemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de klant vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De bewaarnemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken. 5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. 6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

ARTIKEL 21 - Nakomingsgarantie 1. De Organisatie voor Erkende Verhuizers zal de verplichtingen van een Erkende Verhuizer tegenover de klant, hem in een bindend advies opgelegd door de Geschillencommissie Verhuizen, overnemen indien de Erkende Verhuizer deze verplichting niet binnen de daarvoor in het bindend advies gestelde termijn is nagekomen; een en ander tenzij de Erkende Verhuizer dat bindende advies binnen twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de rechter heeft voorgelegd. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de klant een schriftelijk of elektronisch beroep hierop doet bij de Organisatie voor Erkende Verhuizers en de uitspraak van de Geschillencommissie betrekking heeft op de toepassing van deze voorwaarden. 2. Op deze nakomingsgarantie zijn de voorwaarden van toepassing zoals vastgelegd in de overeenkomst tussen de Organisatie voor Erkende Verhuizers en de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. De nakoming kan nimmer tot een hogere uitkering leiden dan € 100.000 per gebeurtenis. Voor het meerdere wordt de klant aangeboden om zijn vordering aan de Organisatie voor Erkende Verhuizers te cederen, waarna de Organisatie voor Erkende Verhuizers de betaling daarvan zo nodig in rechte zal vragen.

ARTIKEL 22 - Toepasselijk recht Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van de AVBV 2006 zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

ARTIKEL 23 - Wijzigingen Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht een maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd door de Organisatie voor Erkende Verhuizers, die de verplichting op zich neemt, zodra de wijzigingen zijn vastgesteld, deze openbaar te maken.

ARTIKEL 24 - Citeertitel De Algemene Voorwaarden Bewaarneming Verhuisgoederen 2006 kunnen worden aangehaald als AVBV 2006

 

 

Kies de Verhuisservice die bij u past.

Economy**

Verhuisklaar

Bent u bereid om zelf de handen uit de mouwen te steken, kies dan voor de voordeligste verhuisservice.

Comfort***

Voorbereid verhuizen

Verhuizen met extra verhuisservice, en met de mogelijkheid voor het kiezen van extra opties.

Business****

U pakt uw koffertje, wij de rest!

Wilt u de verhuizing volledig uit handen geven kiest u dan voor ons zakelijke verhuisservice.

Emigratie Informatie

Koop Emigratie Handboeken

Voor iedereen die gaat emigreren en op zoek is naar handige tips en informatie over de nieuwe woonbestemming.

Secondhome International

6-8 Oktober 2017 | Jaarbeurs Utrecht Investeer in uw geluk de Secondhome International.

verhu

Contactgegevens

Kuiper De Internationale Verhuizer B.V.

Van Houten Industriepark 12
1381 MZ Weesp
Tel 0294-418080
E-mail: info@kuiperbv.nl

Bel gratis naar Nederland:

Spanje 900-993131
Frankrijk 0800-905909
Portugal 800-831458
Zwitserland 0800-555733